Konst och teknik - experimenterar med bländartal och exponeringstid

bländartal 9

exponeringstid 1/125 

bländartal 10

exponeringstid 1/250 

bländartal 11

exponeringstid 1/250 

bländartal 22
 
exponeringstid 1/50
 
Bilderna ovan tillhör mitt konstverk, en bildserie. Impressionismens konstnärer gjorde seriemålningar, det vill säga målade samma motiv flera gånger vid olika tidpunkter. Jag har gjort likadant fast fotograferat. Förutom att jag har fotat samma motiv vid olika tillfällen har jag experimenterat med exponeringstid och bländartal. Som ni ser är alla bilder tagna med olika storlek på bländaren samt olika exponeringstid. Studerar man siffrorna så ser man att exponeringstiden beror på bländartalet och tvärtom. Bilden längst upp är tagen med störst bländaröppning och kortast exponeringstid medan bilden längst ned är tagen med minst bländaröppning men längst exponeringstid. Studerar man bilderna ser man att det inte är så stor skillnad på hur mycket ljus kameran har släppt in. Här ser man alltså också att bländartal och exponeringstid samverkar med varandra. 

Jag ser däremot en skillnad på bildernas skärpedjup. På den översta bilden är detaljer, som exempelvis husets textur, skarpast och bäst fångade. Med detta motiv passade alltså ett kort skärpedjup bäst. 

bländartal 3,5

exponeringstid 1/200

bländartal 3,5

exponeringstid 1/50 

Återigen exprimenterade jag med bländare och skärpedjup. Båda bilder är tagna med ett lågt bländartal (3,5) vilket skapar ett kort skärpedjup. Här gör det korta skärpedjupet att fokus riktas mot specifika detaljer medan bakgrunden blir något suddig.
För att inte bli överexponerade kompenseras den stora bländaröppningen med en kort exponeringstid. 
 

bländartal 18

exponeringstid 30 

Här ville jag testa att fotografera med en lång exponeringstid. Denna bild är alltså tagen med en liten bländare och en lång exponeringstid vilket ger bilden ett långt skärpedjup. Denna bild har enligt mig inget roligt motiv men jag tycker att bilden i sig blev väldigt bra. 
 
Allmänt | |
Upp